TerasMalaysia

Dapat pengalaman pergi haji dengan menggunakan aplikasi ini, boleh cuba merasa

Subscibe Untuk Isu-isu Viral Kemaskini Terkini Follow TERASMALAYSIA

Dapat pengalaman pergi haji dengan menggunakan aplikasi ini, boleh cuba merasa

Haji menurut syarak adalah mengunjungi Baitullah (Rumah Allah) di Mekah untuk beribadat ‘manasik’ (tawaf, saie, bergunting) dan wukuf pada waktu serta syarat-syarat tertentu dalam bulan Zulhijah.

Meskipun begitu, ibadat haji hanya diwajibkan kepada Muslim yang berkemampuan dari segi kewangan, kesihatan fizikal dan juga mental. Allah SWT membuka ruang dan memudahkan semua hambaNya menziarahi, mendekatkan diri dan bermunajat kepadaNya serta memohon limpah rahmatNya dan hidayahNya.

Buat yang belum berkemampuan untuk menunaikan haji atau untuk menunaikan haji atau umrah secara fizikal, kini boleh merasai pengalaman tersebut secara virtual menerusi aplikasi Muslim 3D.

Muslim 3D merupakan sebuah aplikasi simulator untuk pengguna menikmati tanah suci selain merasai keadaan sebenar di Mekah dan Madinah secara virtual. Menariknya, pengguna juga boleh mendapat pengalaman menunaikan haji dan mencium batu hitam Hajarul Aswad tanpa sesak.

Aplikasi Muslim 3D merupakan hasil ciptaan syarikat aplikasi BIGITEC GmbH yang berpusat di Jerman. Menerusi nukilan dari Arab News, Adan Maqbool menjelaskan, aplikasi ini dibuat sedekat mungkin dengan keadaan sebenar Kota Suci Mekah.

“Anda akan merasa seperti benar-benar berjalan di sepanjang jalan Safa dan Marwa, mengalami persekitaran Jamarat dan mengalami tawaf di sekitar Ka’bah,” kata Adnan.

Tambah Adnan lagi, begitupun ukuran aplikasinya besar iaitu 285 megabyte namun ianya menawarkan pemandangan 360 darjah dengan resolusi yang cukup tinggi. Hal ini membolehkan pengguna untuk berkeliaran secara bebas di sekitar tempat suci umat Islam.

“Kami juga mengambil sekitar 80,000 foto tanah suci dalam resolusi ultra tinggi 8K (7,680 x 4,320 pixel) untuk projek ini yang memungkinkan anda untuk melihat perincian kecil seperti tekstur yang rumit di tiang,” kata Adnan.

Walaupun telah dilancarkan sejak 2019, aplikasi ini telah kembali menjadi viral di media sosial baru-baru ini

Seorang pengguna di laman Twitter telah memuat naik dan berkongsikan video pendek yang memaparkan aplikasi simulator tersebut.

Dalam video yang dikongsikan itu, dapat dilihat seorang lelaki memakai pakaian ihram berhampiran Kaabah dan boleh mengelilingi sekitar Tanah Suci.

Buat yang tertarik dengan aplikasi Muslim 3D ini boleh memuat naiknya di Play Store atau Apple Store. Free tau!

Perlu diingat, Haji “maya” ini adalah idea yang baik hanya untuk tujuan pendidikan sahaja. Ia tidak boleh menjadi pengganti kepada pengalaman haji sebenar.

Sumber

Baca : Nak tak nak kena bayar, ini 5 cara paling mujarab minta hutang dekat kawan yang liat nak bayar

Leave a Comment