TerasMalaysia

Gatal tapak tangan tanda nak dapat rezeki? Ini kepercayaan dan realiti anda kena tahu

Subscibe Untuk Isu-isu Viral Kemaskini Terkini Follow TERASMALAYSIA

Gatal tapak tangan tanda nak dapat rezeki? Ini kepercayaan dan realiti anda kena tahu.

Dalam masyarakat Malaysia, terdapat kepercayaan turun-temurun yang menghubungkan rasa gatal pada tapak tangan dengan rezeki atau wang.

Menurut kepercayaan ini, apabila tapak tangan kanan anda gatal, itu menandakan bahawa anda akan menerima sejumlah wang atau ‘rezeki’ dalam masa terdekat. Sebaliknya, jika tapak tangan kiri anda yang gatal, itu bermakna anda akan membelanjakan sejumlah wang.

Asal usul kepercayaan

Kepercayaan ini, seperti banyak kepercayaan lain, mungkin timbul daripada usaha manusia untuk mencari makna dan penjelasan terhadap fenomena sehari-hari.

Gatal pada tapak tangan adalah perkara biasa yang boleh disebabkan oleh pelbagai faktor, termasuk reaksi alergi, kulit kering, atau gangguan saraf. Namun, dalam usaha untuk mencari makna, manusia sering mencipta penjelasan simbolik atau metafora untuk fenomena ini.

Gatal tapak tangan tanda nak dapat rezeki? Ini kepercayaan dan realiti anda kena tahu

Kepercayaan vs realiti

Walaupun kepercayaan ini menarik dan sering dibincangkan dalam masyarakat, penting untuk diingat bahawa ia hanyalah kepercayaan dan tidak mempunyai asas saintifik.

Tiada kajian atau bukti saintifik yang menunjukkan bahawa gatal pada tapak tangan mempunyai kaitan langsung dengan kewangan atau ‘rezeki.’

Oleh itu, sementara kepercayaan ini boleh menjadi topik perbualan menarik, ia seharusnya tidak dianggap sebagai petunjuk atau ramalan yang sah tentang keadaan kewangan seseorang.

Ia seharusnya tidak diambil serius sebagai petunjuk tentang keadaan kewangan seseorang. Seperti dalam semua perkara, penting untuk menggunakan pertimbangan dan logik semasa menilai kepercayaan seperti ini.

BACA:
Geram dengan alunan lagu dangdut yang kuat dan bingit, penarik beca diminta tukar ‘genre’ lagu
“Masa mula-mula aku bina masjid okay ke semua, sampai la mak aku jatuh sakit, satu hari balik senyap-senyap, nampak isteri..”
Bunyi dengkur perompak kejutkan pemilik rumah, tertidur ketika tunggu ‘waktu selamat’

Leave a Comment