Jam Rolex vintaj ditemui didasar laut selepas 5 tahun ‘hilang’, masih berfungsi dan banyak kisah disebaliknya

Subscibe Untuk Isu-isu Viral Kemaskini Terkini Follow TERASMALAYSIA

Jam Rolex vintaj ditemui didasar laut selepas 5 tahun ‘hilang’, masih berfungsi dan banyak kisah disebaliknya

Seutas jam tangan jenama Rolex yang masih berdetik selepas lima tahun terdampar di dasar lautan berjaya ditemui oleh seorang peluncur dan penjelah laut Australia.

Jam tangan itu berjaya ditemui peluncur bernama Matt Cuddihy ketika sedang menikmati ombak di Noosa, Queensland, Australia.

“Saya hanya bersnorkeling di sekitar kawasan yang biasa saya pergi di Noosa. Saya dapati tujuh sirip papan luncur tersepit di antara celahan batu.

“Ketika melihat dengan lebih dalam lagi, saya dapati terdapat seutas jam Rolex Submariner dengan tali yang lengkap terperangkap di bawah batu.

“Kaca jam itu sebahagiannya telah terhakis akibat pasir yang bergerak di sekilingnya untuk masa yang lama,” tulis Matt di Instagram miliknya.

Penemuan tersebut bukan kali yang pertama ditemui oleh peluncur di luar pantai Australia.

Baru-baru ini, Citizen telah menemui model Promaster berdasarkan jam tangan yang ditemui di pantai Australia, yang ditulis oleh Nacho. Kini giliran penemuan Rolex Subamriner vintaj pula ditemui.

“Saya mengambil gambar dengan GoPro saya, dan saya serta-merta ketawa dan menyangka bahawa ia pasti kes Bali,” jelas Matt.

Dia kemudiannya menyiarkan gambar jam tangan Rolex yang ditemuinya itu di akaun Instagram miliknya.

“Apabila saya membawanya dari lautan, saya membasuhnya menggunakan air biasa dan banyak pasir, garam dan organisma tertanggal.

“Ia berbau agak teruk dan mempunyai sedikit hakisan besar pada bezel tetapi jarumnya masih mampu bergerak. Secara teknikalnya, ia masih boleh menunjukkan masa tetapi tidak dalam zon waktu saya,” jelasnya lagi.

Dalam pada itu, Fratello kemudiannya bekerjasama dengan Matt dalam usaha membantu mencari pemilik asal jam berkenaan.

Lebih 200 pesanan mesej telah diterima olehnya berkenaan jam tersebut, malah ada yang turut menawarkan wang yang lumayan untuk jam tersebut.

Akhirnya, Matt telah menerima satu pesanan ringkas daripada seorang pengguna yang mengatakan bahawa ada tulisan istimewa di belakang jam tersebut.

Selepas diperiksa dan tulisan tersebut benar-benar ada, Matt kemudiannya menjejak lelaki bernama Ric yang mengakui jam itu merupakan miliknya.

Ric, 69, seorang penduduk tempatan Sunshine Coast berkata bahawa jam tangan itu sangat bermakna buat dirinya.

Jam itu dikatakan telah dihadiahkan kepadanya pada tahun 1971 ketika dia berumur 18 tahun oleh bapanya kerana memenangi perlumbaan pelayaran tempatan.

Bagi Ric, jam tangan itu telah berkongsi banyak pengembaraan dalam hidupnya sejak ia diterima pada 52 tahun yang lalu.

“Matt menjumpai jam tangan yang membuka kunci kepada keseluruhan cerita sepanjang 52 tahun ini,” kata Ric.

Menurut Ric, jam tangan itu dikatakan telah hilang pada 6 Februari 2019 ketika dia sedang melayari ombak kecil di Noosa.

Kehilangan jam itu seperti penamat kepada memori bersamanya dengan mendiang bapanya.

Sewaktu kehilangan jam tersebut, Ric sempat mengubungi penyelam profesional tempatan untuk membantu mencarinya.

Ric juga memberitahu bahawa dia turut menghubungi polis tempatan serta Rolex lalu memberikan butiran jam tangan itu termasuk nombor sirinya.

Dia berbuat demikian agar sekiranya ia ditemui, jam itu boleh dikembalikan semula kepadanya.

Sumber

Baca : Modus operandi terbaru ‘bapa ayam’, sasar anak muda jadi mangsa seks, ibu ayah harus berwaspada

Leave a Comment