TerasMalaysia

Kisah Nabi (Part 10 & 11/25) : Nabi Yaakub & Yusuf AS (Part 1)

Subscibe Untuk Isu-isu Viral Kemaskini Terkini Follow TERASMALAYSIA

Kisah Nabi (Part 10 & 11/25) : Nabi Yaakub & Yusuf AS (Part 1)

Tahukah anda….

1) Allah ceritakan ttg kisah nabi Yaakub dan nabi Yusuf kpd nabi Muhammad dalam surah Yusuf. Boleh allocate dlm 30 minutes or less utk baca tafsir surah ni sbb sgt2 best penceritaannya.

2) Isteri pertama nabi Yaakub telah melahirkan 10 org anak lelaki dan isteri keduanya melahirkan 2 lagi anak lelaki iaitu Yusuf dan Binyamin. Nabi Yaakub dikurniakan mukjizat boleh mentafsir mimpi. Satu-satunya anak yg mempunyai kebolehan mentafsir mimpi sepertinya ialah anak kesayangannya,Yusuf. Nabi Yaakub tahu yg Yusuf akan menjadi seorang yg sgt istimewa jadi dia beri Yusuf lebih perhatian berbanding anak-anaknya yg lain.

3) Ketika Yusuf masih kecil, dia telah bermimpi matahari, bulan dan 11 bintang sujud kepadanya. Dia bangun dan terus cari bapanya. Dia tak faham apa maksud mimpi tu. Nabi Yaakub pesan kepadanya, jgn ceritakan kpd abg2 yg lain, takut mereka cemburu dan apa2kan Yusuf. 10 org abgnya mmg dah lama cemburukan Yusuf sbb Nabi Yaakub melebih2kan Yusuf – refer Quran (12:8). Oleh sbb masa tu Yusuf kecik lagi, dgn innocent-nya, dia pun cerita kpd abg2nya ttg mimpinya. Mereka gelakkan Yusuf dan pada masa yg sama semakin cemburukan Yusuf. Jadi mereka buat plan utk bunuh Yusuf dan lepas tu bertaubat semula – refer Quran (12:9)

4) Nabi Yaakub sentiasa mengawasi Yusuf dan tak pernah lepaskan Yusuf utk bermain dgn abg2nya. Bila abg2nya minta izin utk bawa Yusuf bermain bersama-sama, nabi Yaakub tak izinkan kerana risau mereka akan leka dan serigala akan memakan Yusuf. Abg2nya berjanji akan protect Yusuf kerana mereka sayangkan adik mereka tu. Nabi Yaakub pun izinkan. Jadi mereka pun bawa Yusuf ke suatu tempat jauh dari bapa mereka.

5) Otw tu mereka buli dan tolak2 Yusuf. Sampai ke suatu tempat yg sesuai utk bunuh adik mereka tu, salah seorang dari mereka bagi idea utk humbankan saja Yusuf ke dlm perigi yg ada kat situ dan tutup perigi tu. Pasti akan ada org lalu dan mengambil Yusuf – refer Quran (12:10). Oleh kerana mereka rasakan membunuh tu terlalu extreme, mereka pun bersetuju. Mereka bukak pakaian Yusuf dan tolak dia jatuh ke dalam perigi yg gelap tu. Kemudian mereka kotorkan baju Yusuf dgn cecair warna merah seakan darah.

6) 10 beradik tu pun pulang kpd bapa mereka sambil menangis dan berkata Yusuf sudah mati ditelan serigala. Alasannya, mereka terleka bermain dan berlari sehingga tidak sedar yg adik mereka telah hilang dimakan serigala. Kemudian mereka tunjukkan baju Yusuf yg berlumuran darah kpd bapa mereka. Sebagai org tua yg bijak pandai, nabi Yaakub tahu yg itu semua tak benar. Kalau betul serigala makan anaknya, kenapa baju Yusuf elok tak berkoyak? Nabi Yaakub sgt kecewa dgn anak2nya dan dia menjadi sgt sedih kerana kehilangan anak kesayangannya. Sedihnya berpanjangan sehingga berdekad lamanya.

7) Sementara itu, sekumpulan pengembara telah dtg ke perigi tadi utk mencari air. Apabila mereka naikkan gayung, yg mereka dapat bukanlah air tapi seorang budak yg cantik rupanya. Mereka bawa budak itu dari Palestin ke Mesir dan menjualnya di pasar dgn harga yg murah.

8 ) Walaupun dijual dgn harga yg murah, dgn kuasa Allah, menteri kewangan Mesir yg bergelar Al-Aziz (org paling berkuasa selepas raja Mesir) telah ditakdirkan pergi ke pasar tersebut dan membeli Yusuf utk menjadi hamba di istananya. Al-Aziz tak ada anak dan apabila melihat Yusuf, dia teringin membelanya bersama isterinya di istana. Maka Yusuf membesar di istana menteri tersebut. Al-Aziz sayang dan percaya kpd Yusuf seperti anak sendiri. Dia telah mengajar Yusuf ilmu pengurusan kewangan dan dia diamanahkan utk melakukan tugasan yg penting.

9) Apabila Yusuf semakin dewasa, dia menjadi seorang pemuda yg bijak, beriman dan yg paling menonjol, rupanya yg terlalu handsome. Sebuah hadis ada menceritakan nabi Muhammad telah bertemu dgn nabi Yusuf ketika Isra’ Mi’raj dan baginda describe kecantikan yg ada pada nabi Yusuf sbg separuh kecantikan dari seluruh dunia.

10) Satu hari, ketika Al-Aziz tiada di istana, isterinya yg cantik bernama Zulaikha, telah memanggil Yusuf masuk ke sebuah bilik. Zulaikha kunci semua pintu2 dan tingkap2 dlm bilik tu dan membuka pakaiannya kemudian panggil Yusuf merapatinya. Yusuf menolak dan berkata, “aku berlindung kpd Allah, sesungguhnya Allah sedang melihat.” – refer Quran (12:24). Zulaikha ditenggelami hawa nafsu dan mula mengejar Yusuf. Bermulalah adegan kejar-mengejar di mana Zulaikha telah mengoyakkan bahagian belakang baju Yusuf. Apabila Al-Aziz pulang ke istananya, dia terdengar bunyi bising dari dlm bilik dan hamba2 istana pun mula berkumpul, dia bukak pintu dan terlihatlah adegan kejar mengejar tu. Zulaikha terus menutup badannya dan tuduh Yusuf telah cuba memperkosanya dan dia patut dipenjarakan – refer Quran (12:25).

11) Yusuf berkata, “tidak! Dia yg cuba menggodaku!” Kemudian salah seorang ahli keluarga Al-Aziz yg juga telah menyaksikan adegan kejar-mengejar tadi berkata, “sekiranya baju Yusuf koyak di depan, Zulaikha berkata benar. Sekiranya baju Yusuf koyak di belakang, Zulaikha berbohong.” Dan didapati baju Yusuf koyak di belakang – refer Quran (12:27-28). Al-Aziz kecewa dgn isterinya namun tindakan yg diambil hanyalah dgn menyuruh Zulaikha bertaubat dan meminta Yusuf utk melupakan apa yg telah terjadi dan jgn ceritakan kpd sesiapa.

12) Rumours ttg Zulaikha menodai hamba istana tersebar dgn lajunya. Sebagai wanita yg berstatus tinggi, Zulaikha tak boleh biarkan org mengumpat pasal dirinya. Dia menjemput wanita di seluruh kota Mesir utk dtg ke majlis makan di istananya. Mereka dihidangkan dgn buah-buahan dan pisau buah. Bila para tetamu dah mula memotong buah, Zulaikha memanggil Yusof utk dtg mengadap. Apabila Yusof masuk ke dewan makan, mereka semua terpegun dgn ketampanan Yusof sehingga lupa segala yg sedang berlaku dan tak sedar yg mereka sedang memotong jari mereka sendiri. Kemudian mereka berkata, “ya Tuhan! Lelaki ini bukanlah manusia, dia seorang malaikat!” – refer Quran (12:31).

Gambar sekadar hiasan

13) Zulaikha terus mentertawakan tetamu2nya dan berkata, “inilah orangnya yg telah membuat kamu semua mengutukku. Sekarang lihat diri kamu sendiri! Kamu juga tertarik dgnnya. Ya, aku telah menodainya dan dia telah menolak. Sekiranya dia menolak ajakan aku lagi, akanku humbannya dlm penjara.” – refer Quran (12:32). Tetamu2 tadi pun suruh Yusuf utk menerima Zulaikha. Yusuf berdoa, “ya Allah, aku lebih sanggup dipenjarakan daripada melakukan maksiat seperti yg diajak wanita2 ini” – refer Quran (12:33).

To be continued..

Penulis asal : Sharifah Syazreen Al-Idrus

Kisah Nabi (Part 9/25) : Nabi Ishak AS

Leave a Comment